in Blog

Bloggen voor online succes: de complete gids voor beginners

Bloggen, voor de ene ondernemer is het makkelijker dan de andere. Eén ding is echter zeker: heb je een website, dan zou je op frequente basis moeten bloggen. Het schrijven van blogs is namelijk goed voor SEO, het imago van je bedrijf en het krijgen van nieuwe klanten. Maar waar moet je over bloggen? En hoe schrijf je een sterk blogartikel? Je leest het in deze complete bloggids voor beginners.

Regel 1: bloggen is geen straf

First things first: bloggen is geen straf. Bloggen is leuk. Als je het schrijven van blogposts ziet als een verplichting, dan kun je er beter niet aan beginnen. En vergeet nooit: oefening baart kunst. Bloggen kun je leren.

Waarom bloggen?

Een blog geeft je de mogelijkheid om te vertellen over dat waar jij goed in bent. Of je nu fietsenmaker, personal trainer of restauranteigenaar bent: je hebt een passie en je bent gespecialiseerd.

Daarnaast heb je een grote kring van (potentiële) klanten. Met een blog kun je vertellen over je drijfveren en nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf en vakgebied. Zo creëer je je eigen niche.

Bloggen als vast onderdeel van je content marketing strategie

Ieder bedrijf heeft baat bij een content marketing strategie. Content marketing is inspelen op de informatiebehoefte van je doelgroep om zo commerciële doelstellingen te behalen. Er zijn tal van marketingtools om je strategie vorm te geven. Bloggen is één van deze marketingtools.

Leestip: ‘Content marketing voor startups: tips en tricks voor online succes’

Een blog is goed voor SEO

Bloggen is goed voor SEO. Ofwel, het bijhouden van een blog zorgt ervoor dat je website beter te vinden is in Google. Door te bloggen kun je beter vindbaar worden op diverse zoekopdrachten.

Ben je een personal trainer en wil je jezelf promoten in de regio Utrecht? Dan is het aan te bevelen om een blog te schrijven dat zich focust op keywords als ‘personal trainer utrecht’ of ‘personal training regio utrecht’.

Voor je begint met schrijven is het dus aan te raden om eerst een uitgebreid keywordonderzoek te doen. Hoe je een goed zoekwoordenonderzoek doet, lees je verderop in dit artikel.

Een blog beginnen

Wie slim is, start een blog op zijn eigen website. En dan niet op een subdomein als blog.denaamvanjebedrijf.nl, maar op je corporate domein. Zo kun je alle blogartikelen die wij schrijven vinden op dont-shoot.nl/blog/.

Blog van Don't Shoot the Messenger

Voor je begint met schrijven is het van belang om na te denken over de behoeften van je doelgroep, de tone-of-voice die je wil hanteren, de onderwerpen die je wil aankaarten en op welke zoekwoorden je gevonden wil worden.

Wat doen andere bloggers?

Een goed begin is het halve werk. Maar hoe begin je goed? Kijk in eerste instantie goed rond op internet. Bloggen je concurrenten? Zo ja, waarover? Hoe benaderen zij hun doelgroep? Hoe vaak bloggen je concurrenten?

Andere tip: snuffel ook eens rond op de websites van bekende bloggers in andere vakgebieden. De zoekopdracht ‘beste bloggers’ zal je genoeg resultaten opleveren.

Richt je op je doelgroep

Weet je wie je potentiële klanten zijn? Mooi, dan weet je waarschijnlijk ook met welke prangende vragen ze rondlopen. Goede bloggers vertrekken altijd vanuit de behoefte van hun doelgroep. Ze onderschrijven de waarde van unieke en vooral informatieve content. Content die de consument oplossingen biedt.

Artikelen die goed scoren op Google en social media geven doorgaans antwoord op een veel gestelde vraag. Stel: je bent personal trainer. De kans is groot dat een behoorlijk deel van je doelgroep wil weten hoe je verantwoord kunt afvallen. Reden genoeg om hierover te bloggen.

Schrijf bijvoorbeeld een artikel dat zich focust op het keyword ‘verantwoord afvallen’ en vertel over de methodes die je hanteert, over de resultaten die je klanten hebben geboekt en geef tips hoe mensen zelf aan de slag kunnen.

Bloggen? Begin met een keywordonderzoek

Geen blog zonder uitgebreid keywordonderzoek. Wil je optimaal resultaat boeken met je blogposts, dan is het van essentieel belang om onderzoek te doen naar zoekwoorden. Welke zoektermen gebruiken je potentiële klanten?

Vanuit onze ervaring en de gesprekken die we voeren met onze klanten, weten we inmiddels veel over het zoekgedrag van onze doelgroep. Veelal zijn onze potentiële klanten op zoek naar marketingtips en hebben ze vragen die betrekking hebben op webdesign en online marketing. Vandaar dat we onze blogs optimaliseren voor keywords als ‘mailchimp tips’, ‘content marketing tips’, ‘voordelen ssl certificaat’ en ‘wat is het verschil tussen seo en sea’.

Google Zoekwoordplanner

Er zijn verschillende gratis tools die je kunt gebruiken om een keywordonderzoek uit te voeren. Eén van de bekendste keywordtools is de Zoekwoordplanner van Google. Met deze tool kun je zien hoe vaak er maandelijks op een keyword wordt gezocht. Ook kun je relevante suggesties voor nieuwe zoektermen aanvragen.

Google Trends

Een andere bekende keywordtool is Google Trends. Met deze tool kun je de populariteit van een zoekopdrachten meten. Het mooie is dat je ver terug kunt gaan in de tijd. Een keyword dat erg actueel is krijgt een score van 100. Is een zoekwoord minder actueel, dan neemt de score logischerwijs af.

Met Google Trends kun je nagaan of het de moeite waard is om je met je blog op een bepaalde zoekterm te focussen.

Leestip: ‘Vijf gratis tools voor een goed keywordonderzoek’, van onze partner Valticon.

Hoe schrijf je een goede blog?

Nu je weet welke zoekwoorden relevant zijn en maandelijks veel zoekverkeer opleveren, kun je starten met het schrijven van je blogartikel. En hoewel het schrijven van een blog voor de één eenvoudiger is dan voor de ander, is een goede voorbereiding voor iedere blogger noodzakelijk.

Bepaal je schrijfdoel

Bloggen begint altijd met het bepalen van het schrijfdoel. Daarbij dien je als schrijver de onderstaande vijf vragen te beantwoorden:

  1. Waar wil ik over schrijven? (blogonderwerp)
    Als het goed is heb je aan de hand van je zoekwoordenonderzoek al de nodige inspiratie opgedaan. Ook een kijkje op de blog van de concurrent kan natuurlijk geen kwaad. Tip voor beginnende bloggers: kies een blogonderwerp waar je al zeer veel kennis over hebt. Zo maak je het jezelf gemakkelijk.
  2. Voor wie schrijf ik? (blogdoelgroep)
    Wie zijn je lezers? Wat boeit hen, wat frustreert hen, wat willen ze weten, wat weten ze al, wat snappen ze en wat snappen ze niet? Durf je te verplaatsen in je doelgroep en ga er nooit achteloos vanuit dat alles wat jij kan bevatten, ook bij je lezer in goede aarde valt.
  3. Wat wil ik bereiken?
    Wanneer je precies weet voor wie je schrijft, kun je jezelf de vraag stellen wat je doelgroep precies wil weten. Als blogger zul je dus na moeten denken over de functie van je content. Wil je de doelgroep informatieve inhoud voorschotelen? Of wil je ze wellicht attenderen op een speciale actie? Je kunt ze ook inzichten bieden en adviseren, maar misschien wil je wel inspelen op de emoties van je doelgroep?
  4. Vanuit welk perspectief schrijf ik?
    Je kunt een blog vanuit verschillend perspectief schrijven. Zorg er altijd voor dat je een perspectief kiest waarin zowel jij als je doelgroep zich kan vinden. Schroom niet om te brainstormen met je bestaande klanten. Zij weten vaak goed te formuleren waar ze naar op zoek zijn en met welke vragen of frustraties ze rondlopen.
  5. Welke vraag wil ik beantwoorden?
    Een goede blogpost beantwoordt altijd een centrale vraag. Spring je in je artikel van de hak op de tak, dan wordt je verhaal een grabbelton van ditjes en datjes, zonder kop of staart. Onthoud dit goed: veelal is de centrale vraag van je verhaal ook de centrale vraag van de doelgroep.

Verzamel informatie

Niets is leuker dan bloggen over je specialiteit en vakgebied. Jij weet veel over een bepaald onderwerp en daar wil je doelgroep meer over weten. Toch is het handig om betrouwbare bronnen te zoeken die je kunnen voorzien van aanvullende, relevante informatie. Ook wij doen een beroep op bronnen als Google en Moz. Dit zijn betrouwbare bronnen met veel autoriteit.

Als blogger ben je dus niet alleen een schrijver maar ook een verzamelaar. Een verzamelaar van informatie die relevant is voor je (potentiële) klanten. Wees tijdens je zoektocht naar informatie altijd scherp en probeer onjuiste gegevens uit te filteren.

Wil je een bron citeren? Wees dan altijd nauwkeurig mogelijk. Onjuiste gegevens kunnen immers een negatieve invloed hebben op je imago.

Zorg voor een goede structuur

Iedereen die wil beginnen met bloggen moet niet alleen informatie leren verzamelen. Je moet deze informatie vervolgens ook kunnen ordenen, indelen en doseren.

Een goede blogger weet hoe gegevens op een logische manier verwerkt kunnen worden in een tekst. Ofwel, een goede blogger zorgt altijd voor een goede structuur, zodat zijn lezers eenvoudig informatie tot zich kunnen nemen.

Nadat je alle benodigde informatie voor je blog hebt verzamelend, begin je met her verwerken van deze informatie. Tijdens de gegevensverwerking draait het om twee dingen: wat wordt de inhoud van je tekst en hoe wordt de tekst geordend? Hier valt het volgende onderscheid in te maken:

  1. Ordenen
    Een goede schrijver kan goed ordenen. Tijdens het ordenen verdeel je de verzamelde informatie in hapklare brokken. Tip: denk en schrijf altijd in alinea’s die zich gemakkelijk laten samenvatten.
  2. Indelen
    Het is van structureel belang dat je de geselecteerde informatie in de juiste volgorde weet te plaatsen. Vertel je een verhaal in chronologische volgorde of begin je bijvoorbeeld op het belangrijkste moment? Tip: formuleer voordat je gaat bloggen eerst alle tussenkoppen (headings) en zet ze in een logische volgorde. Deze tussenkoppen vormen zo de kapstok van je verhaal.
  3. Doseren
    Gaat het om het doseren van informatie die je hebt verzameld, durf jezelf dan twee vragen te stellen; (1) hoeveel informatie kan ik tegelijk geven? (2) op welke manier moet ik deze informatie geven? Tip: verwerk in een zin slechts één, hooguit twee ideeën. Zo hou je je content leesbaar.

Hecht waarde aan leesbaarheid

Tevreden met je voorbereiding? Mooi, dan kun je starten met het schrijven van je blogartikel. Tijdens het schrijfproces vormen je keywordonderzoek, de verzamelde informatie en je tussenkoppen je belangrijkste tools.

Focus je tijdens het bloggen voor een belangrijk deel op de leesbaarheid van je content. Kies voor eenvoudig en helder taalgebruik. Formuleer nooit onnodig ingewikkeld, je wil immers je doelgroep iets bijbrengen. Ingewikkelde formuleringen bemoeilijken onnodig de leesbaarheid van je blog. En, dat je zaken simpel kunt verwoorden, betekent niet dat je je lezer als een kleuter behandelt.

Een goede blogger is iemand die weinig woorden nodig heeft om zijn lezers van de juiste informatie te voorzien. Probeer daarom altijd een blogpost te schrijven waarin geen woord te veel is. ‘Schrijven is schrappen’ en ‘Kill your darlings’ zijn veel gehoorde schrijversmotto’s.

Blog je op een WordPress-website? Maak dan gebruik van Yoast SEO. Deze gratis plugin beoordeelt je geschreven tekst niet alleen op zaken als keyworddichtheid en URL-structuur, maar ook op leesbaarheid.

De leesbaarheidsanalyse van Yoast SEO is een prima tool om te checken of je blog niet te lange zinnen en alinea’s bevat. De plugin beoordeelt de leesbaarheid van dit artikel als volgt:

bloggen - leesbaarheid Yoast SEO plugin

Praktische tips voor bloggers

Ter afsluiting van deze bloggids een opsoming van de belangrijkste tips voor bloggers:

  • Elke blog begint met een keywordonderzoek
  • Kruip in de huid van je doelgroep
  • Zorg voor een goede tekstopbouw (-structuur)
  • Een blog beantwoord altijd een centrale vraag
  • Wees kritisch in je zoektocht naar aanvullende informatie
  • Formuleer niet onnodig ingewikkeld
  • Analyseer je tekst met de Yoast SEO plugin
  • Schrijven is schrappen
Gerelateerde artikelen