in Blog

Content marketing voor startups: tips en tricks voor online succes

Als startup heb je het niet altijd even makkelijk. Je hebt een mooie nieuwe website, maar het aantal bezoekers valt toch wat tegen. Ook op social media zou je graag meer volgers willen en je vindbaarheid in Google kan stiekem ook wel wat beter. Veel geld voor marketing heb je simpelweg niet. Gelukkig kun je met content marketing zelf in actie komen.

Wat is content marketing?

Content marketing is inspelen op de informatiebehoefte van je doelgroep om zo commerciële doelstellingen te behalen. Dit kan op allerlei manieren. Denk aan het schrijven van blogs, het versturen van nieuwsbrieven en het adverteren op social media.

De definitie van content marketing luidt volgens Joe Pulizzi, oprichter van het Content Marketing Institute, als volgt: “Content marketing is een strategische marketingaanpak die zich richt op het maken en verspreiden van relevante en consistente content om een duidelijk afgebakende doelgroep aan te trekken en te behouden en zo consumentenactie te generen waar het bedrijf baat bij heeft.”

Succes met content marketing

Content marketing is een techniek die de laatste jaren veel aan populariteit heeft gewonnen. Dit omdat het een techniek is die, mits goed uitgevoerd, sterk kan bijdragen aan de (online) vindbaarheid van je bedrijf. Organisaties die al jaren succesvol zijn met content marketing zijn Red Bull, Coolblue en Coca-Cola.

Maar ook relatief onbekende, kleinere organisaties boeken succes met content marketing. Het zijn vaak eigenzinnige bedrijven die niet bang zijn om het op te nemen tegen de gevestigde orde. Een goed voorbeeld is de DollarShaveClub van Michael Dubin, die op een zeer grappige en vooral doelgroepgerichte manier de strijd aan gaat met grote spelers als Gillette en Wilkinson. Zijn bedrijfsvideo heeft inmiddels meer dan 24 miljoen weergaven op YouTube.

Content marketing is dus niet alleen weggelegd voor grote bedrijven met een dikke portemonnee. Ook als zzp’er of kleinschalige startup kun je content marketing inzetten om commercieel succes te boeken. Daarbij is het belangrijk om je specifiek te focussen op jouw doelgroep.

Specifieke focus op je doelgroep

Content marketing vertrekt vanuit de behoefte van je doelgroep. Het succes van je werkzaamheden valt of staat met hoe goed jij je doelgroep kent en kan benaderen. Voor je met content marketing begint is het dus van belang dat je de informatiebehoefte van je publiek in kaart brengt en je afvraagt welke doelstellingen je daarmee kunt realiseren.

Je doelgroep is zeer waarschijnlijk onder te verdelen in segmenten. Het is aan te raden om deze segmenten specifiek te beschrijven aan de hand van de buyer persona-techniek, ofwel: je beschrijft een doelgroepsegment in de vorm van een concreet persoon. Een persoon met een naam en een leeftijd, maar ook met een woonplaats, een baan, eventueel een gezin en niet geheel onbelangrijk: behoeftes. Je kunt een buyer persona goed vergelijken met een ijkpersoon die magazines gebruiken om artikelen te schrijven.

Je eigen buyer personas maken

Om tot gedetailleerde buyer personas te komen kun je jezelf een aantal vragen stellen:

  • Waar werkt en woont mijn persona?
  • Hoe ziet de gemiddelde week van mijn persona eruit?
  • Welke problemen heeft mijn persona?
  • Welke uitdagingen heeft hij/zij?
  • Welke angsten heeft hij/zij?
  • Op welke social media kanalen is hij/zij actief?
  • … et cetera

Goede content maken

Goede content is uniek, waardevol en relevant voor je publiek. Voor je daadwerkelijk begint met het maken van content, is het verstandig om je af te vragen wat de functie is van de content die je gaat maken. Wil je mensen inspireren? Misschien wil je mensen alleen informeren of entertainen? Stel jezelf altijd de vraag wat je content met iemand moet doen na het lezen of kijken ervan.

Onthoud goed dat je buyer persona veelal bezig is met zijn of haar eigen problemen en zich bij iedere vorm van content afvraagt: ‘what’s in it for me?’ Onze eigen buyer personas zijn veelal jonge, gedreven mensen die net hun eigen bedrijf zijn begonnen. Ze willen weten hoe ze tegen weinig kosten, op eigen initiatief, online resultaat kunnen boeken. Ze zoeken naar antwoorden en oplossingen voor hun eigen problemen en uitdagingen. Op ons blog voorzien we onze doelgroep van antwoorden. Dit artikel is een bewijs ervan.

Goede content draait dus om de klant, niet om je bedrijf. Probeer daarom niet expliciet te verkopen in je artikelen. Dit kan namelijk tot flink wat irritatie leiden bij je doelgroep. Snel even een commercieel artikeltje schrijven over je product of dienst heeft dus geen zin. Je publiek heeft vragen, beantwoord ze en je bouwt een waardevolle vertrouwensband op die uiteindelijk leidt tot het behalen van je doelstellingen.

Tips om goede content te maken

  • Maak je content persoonlijk
  • Wees gul: hou geen essentiële informatie achter
  • Wees eerlijk en deel je eigen angsten, problemen en vragen
  • Zorg dat tekst, beeld en vormgeving bij elkaar passen
  • Durf zo nu en dan te entertainen en te inspireren
  • Hou vast aan je eigen identiteit en tone-of-voice
  • Tell, don’t sell

Content verspreiden

Nu je je doelgroep in kaart hebt gebracht en in staat bent om goede content te maken, is het belangrijk om te weten hoe je je content het beste kunt structureren en verspreiden. Er zijn tal van theorieën en methodes over het verspreiden van content en het maken van een contentkalender. Zelf maken wij gebruik van het Hero-Hub-Hygiene-model van Google.

Hygiene-content

Het model is bedoeld om content op een effectieve manier te categoriseren, te structureren en te plannen. De naam zegt het eigenlijk al: het Hero-Hub-Hygiene-model gaat uit van drie soorten content. Een reguliere contentplanning wordt volgens het Hero-Hub-Hygiene-model als eerst gevuld met Hygiene-content. Deze content wordt ook wel hulp-content genoemd, omdat het content is die de doelgroep helpt antwoorden te vinden op veel voorkomende vragen. Denk aan FAQs en how-to-videos.

Hub-content

Dat je de prangende vragen van je doelgroep snel en effectief kunt beantwoorden, betekent niet dat je daadwerkelijk een hechte band met je publiek hebt. Om verbondenheid te stimuleren en om ervoor te zorgen dat je doelgroep terugkeert naar de kanalen waar jij je content verspreid, is Hub-content nodig. Hub-content inspireert, is boeiend en bovendien zo waardevol dat het interactie uitlokt in de vorm van een like, share of comment.

Hub-content wordt gezien als de hartslag van de contentplanning. Het gaat om content die altijd wordt geplaatst in een bepaald ritme. Het is content waarop de doelgroep rekent. Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse nieuwsbrief of een YouTube-afspeellijst waar om de twee weken een nieuwe vlog verschijnt.

Hero-content

Tot slot de Hero-content. Hero-content is veelal een zeldzaamheid in de contentkalender. Dit contenttype wordt in vergelijking met Hygiene- en Hub-content veel minder ingezet. Maar als Hero-content wordt ingezet, is het veelal ter promotie van een groot event of een belangrijke gebeurtenis.

Het doel van dit soort content moet dus zijn om veel mensen te bereiken om zo awareness voor je evenement of actie te creëren. Veel bedrijven zetten Hero-content in tijdens seizoenscampagnes. Denk aan de vroegboekacties van bekende reisorganisaties of de lancering van een nieuwe spelcomputer tijdens de feestdagen. Niet zo vreemd dat Hero-content is gebaseerd op storytelling die inspeelt op de emotie van consumenten.

Zeker voor startups is het prettig om alvast in het voren te kunnen werken en om altijd terug te kunnen vallen op een goed uitgewerkte contentkalender. Onderstaand model kun je gebruiken om zelf je planning te structureren.

contentmarketing - hero, hub, hygiene

De prestaties van je content analyseren

Meten is weten. Maar meten is ook verbeteren. Een website is nooit af en content kan altijd beter. De prestaties van je content analyseer je op basis van je contentdoelstellingen. Deze doelstellingen kunnen betrekking hebben op het aantal mensen dat je website bezoekt of nieuwsbrief leest, maar ook op hoeveel interacties je berichten op Facebook genereren.

Er zijn verschillende tools die je inzage geven in de prestaties van je content. In Google Analytics kun je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je website bezoeken. Maar ook hoe lang mensen gemiddeld op je blogartikel blijven hangen. Heb je een artikel geschreven van meer dan 2.000 woorden en bezoekers klikken na 30 seconden de pagina alweer weg, dan nodigt je content zeer waarschijnlijk niet uit om verder te lezen.

Ook geeft Google Analytics inzicht in welke apparaten je potentiële klanten gebruiken om je website te bezoeken, welke webpagina’s het meest bezocht worden en waar je bezoekers vandaan komen. De mogelijkheden lijken, zeker voor een beginner, oneindig. Daarom is het aan te raden om met een keer met een specialist te kijken naar de verschillende functies en hoe deze functies het beste voor jouw organisatie kunnen werken.

Tal van analysetools

Naast Google Analytics zijn er tal van andere tools die je, al dan niet betaald, kunt inzetten om de prestaties van je content te meten. Facebook biedt bijvoorbeeld veel inzicht in hoe je berichten presteren. Ook MailChimp geeft voldoende data om je verstuurde nieuwsbrieven te optimaliseren.

Hoewel er genoeg tools voor handen zijn, is het analyseren van content vaak ingewikkelder dan het maken en verspreiden ervan. Zeker omdat het niet altijd even eenvoudig is om relevante data te verzamelen en op de juiste manier te interpreteren.

Zelf werken wij voor de analyse van contentprestaties nauw samen met Valticon, een gespecialiseerde organisatie op het gebied van webanalytics. Het is namelijk van essentieel belang dat je je meetresultaten in de juiste context weet te plaatsen. Een goede webanalist weet cijfers te koppelen aan doelstellingen, eerdere metingen en marktontwikkelingen, zodat data altijd op de juiste manier geïnterpreteerd kan worden.

Tot slot

Content marketing draait om content maken, plannen, verspreiden, analyseren en verbeteren. Zonder dat je daarbij ooit de behoeften van je doelgroep vergeet. Dat je geen grote organisatie met een eigen marketingafdeling hoeft te zijn om succes te boeken met content marketing, bewijzen dagelijks genoeg startups.

Zolang je gestructureerd werkt en altijd terug kunt vallen op een concreet uitgewerkte tactiek, kun je mooie resultaten boeken. Vergeet dus nooit dat content marketing voor een zeer belangrijk deel draait om strategie. In het wilde weg content maken en distribueren heeft weinig kans van slagen.

Gerelateerde artikelen