in Blog

Content verspreiden: tips voor effectieve contentdistributie

Je maakt iedere dag relevante content, toch valt het aantal bezoekers, volgers en likers tegen. Veel bedrijven en marketeers hebben dit probleem. Content maken is een vak apart, maar content verspreiden is dat ook. Geen nood. In dit uitgebreide artikel vertellen we hoe je content op een effectieve manier kunt verspreiden.

Daarom is content verspreiden belangrijk

Lekker dan. Vorige week uren besteed aan het schrijven van een sterk blogartikel en geen haan die ernaar kraait. Natuurlijk: als je blog voldoet aan de SEO-richtlijnen dan kun je wat bezoekers via zoekmachines verwachten. Maar daar blijft bij als je niet inzet op contentdistributie.

Dus: de enige manier om maximaal resultaat uit je contentinspanningen te halen, is vol inzetten op het verspreiden van je content.

via GIPHY

Start met een distributiestrategie

Content verspreiden begint met een distributiestrategie. Bekijk eerst over welke kanalen je beschikt. Als het goed is heb je een website met een blog. Hoe zit het met socialmediakanalen? Heb je een bedrijfspagina op Facebook en LinkedIn? Beschik je al over een MailChimp-account voor het versturen van nieuwsbrieven? Wat te denken van een account op Google Mijn Bedrijf?

Owned media

De kanalen die je al tot je beschikking hebt, worden owned media genoemd. Het is belangrijk om je owned media te selecteren op basis van de behoeften van je doelgroep. Elk kanaal heeft zo zijn eigen eigenschappen.

Zo leent Facebook zich goed voor het amuseren van consumenten, terwijl je op je blog serieuze antwoorden kunt geven op veelgestelde klantvragen. Richt je je niet op consumenten maar heb je grootzakelijke bedrijven als doelgroep, zet dan niet in op Facebook maar kies LinkedIn als distributiekanaal.

Paid media en earned media

Naast owned media bestaan er ook paid media en earned media. Paid media zijn de media die je betaalt om je content te verspreiden. Onder earned media worden de doelgroepinteracties met je content verstaan. Ofwel de mensen die op je content reageren of deze delen met anderen.

Hoewel we onderscheid maken tussen owned, paid en earned media, kan een distributiekanaal binnen alle categorieën vallen. Een Facebookpagina behoort bijvoorbeeld voor veel bedrijven tot de categorie owned media.

Echter, zodra de Facebookpagina wordt gebruikt om betaald te adverteren, valt het kanaal ook onder paid media. Wordt een gesponsord bericht gedeeld, dan behoort Facebook ook tot de earned media.

Owned earned en paid media voor contentdistributie

Content verspreiden begint op eigen kanalen

Je contentdistributie begint op je eigen kanalen, je owned media. Het voordeel van content verspreiden op je eigen kanalen is dat je de volledige regie hebt over wat, hoe én wanneer je iets plaatst.

Toch kan het verspreiden van content op owned media lastig zijn. Zeker voor ondernemers die net een nieuw bedrijf zijn begonnen of marketeers die een nieuw merk moeten laden. Een nieuwe Facebook-, LinkedIn- of Instagram-pagina heeft immers nog niet zoveel volgers. Een nieuwe website heeft logischerwijs nog niet zoveel bezoekers. Wat nu?

Contentdistributie voor starters

Je kunt ervoor kiezen om actief in te zetten op SEO om je organische vindbaarheid te verbeteren. Uiteraard raden we aan dit te doen.

Onthoud echter goed dat je voor SEO behoorlijk wat geduld moet hebben. Je inspanningen worden namelijk niet direct beloond, waardoor het even kan duren voordat je goed zichtbaar bent in de zoekresultaten.

Om toch snel resultaat te kunnen boeken met content marketing, raden we je aan om de content die je plaatst op owned media te promoten met paid media. Organiseer je binnenkort een workshop? Maak hier een bericht over op LinkedIn en verspreid dit als gesponsorde update in je doelnetwerk. Wil je meer paginalikers op Facebook? Start een betaalde likerscampagne.

Uiteraard kun je ook offline media als televisie en radio inzetten om je content te verspreiden. Weet wel dat hier over het algemeen een aardig prijskaartje aan hangt.

Leestip: Content marketing voor startups: tips en tricks voor online succes

Voor je begint met het verspreiden van content…

Is het goed om na te denken over wat én wie je wil bereiken. Veel bedrijven die net zijn gestart met content marketing hebben er een handje van om zoveel mogelijk media in te zetten voor contentdistributie.

Dit komt mede doordat veel distributiekanalen gratis te gebruiken zijn. Denk aan socialmediakanalen als Facebook, Pinterest en Snapchat, maar ook aan MailChimp en Google Mijn Bedrijf.

Echter, bij het verspreiden van content draait het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Meer kanalen betekent niet automatisch meer bereik. Denk daarom na over:

  • De doelstellingen van je werkzaamheden. Wat wil je bereiken met je contentinspanningen? Onderschat nooit het belang van je contentdoelstellingen. Deze vormen een belangrijke onderdeel van je contentstrategie.
  • Op welke kanalen je doelgroep actief is. Het heeft weinig zin om gesponsorde berichten op Facebook te plaatsen terwijl je doelgroep meer actief is op Snapchat, Pinterest of Instagram.
  • Het type content dat je produceert. Wil je diepgaande achtergrondartikelen aan de man brengen, zet dan je blog in op plaats je content op websites van populaire printmagazines. Wil je een serie video’s schieten, maak dan een strategie voor YouTube en Facebook.
  • De beschikbare tijd die je aan content marketing en het verspreiden van content kunt besteden. Ga vooral niet te snel: het maken en verspreiden van sterke content vereist aandacht.

Een contentplanning biedt houvast

Contentdistributie heeft baat bij een vaste structuur. Content verspreiden doe je niet zonder contentplanning, ook wel contentkalender genoemd. Maar waar begin je?

Hero-Hub-Hygiene-model

Er zijn verschillende modellen beschikbaar voor het maken van een contentplanning. Zelf maken we al enige tijd dankbaar gebruik van het Hero-Hub-Hygiene-model van Google. De bedoeling van dit model is om content op een effectieve manier te structureren, categoriseren en te plannen.

Hygiene-content

Het Hero-Hub-Hygiene model gaat uit van drie soorten content. Daarbij staat Hygiene-content voor content die de doelgroep letterlijk helpt. Denk aan webartikelen die antwoord geven op veelgestelde vragen en how-to-video’s. Hygiene-content wordt daarom ook wel hulp-content genoemd.

Hub-content

Hub-content is de content die inspireert en zo waardevol is dat het interactie uitlokt. Denk hierbij aan interactie in de vorm van een like, share of reactie. Hub-content heeft als doel verbondenheid met de doelgroep te stimuleren. Daarnaast zorgt deze content ervoor dat de doelgroep terugkeert naar de kanalen waarop jij je content verspreidt.

Hero-content

Hero-content is veelal een zeldzaamheid in de contentplanning. Dit contenttype wordt in vergelijking met Hygiene- en Hub-content veel minder ingezet. Maar als Hero-content wordt ingezet, is het veelal ter promotie van een groot event of een belangrijke gebeurtenis.

Het doel van dit soort content moet dus zijn om veel mensen te bereiken om zo awareness voor je evenement of actie te creëren. Veel bedrijven zetten Hero-content in tijdens seizoenscampagnes. Denk aan de vroegboekacties van bekende reisorganisaties of de lancering van een nieuwe spelcomputer tijdens de feestdagen.

Van model naar concrete contentplanning

Verschillende soorten content, verschillende frequenties. Een succesvolle contentplanning valt of staat met consistentie. Het Hero-Hub-Hygiene-model biedt hierin een houvast.

Hygiene-content valt onder de categorie ‘always-on’ en kun je op hoge frequentie verspreiden. Hub-content is ‘regularly scheduled content’ en heeft een regelmatige, maar iets minder hoge frequentie dan hygiene-content.

Tot slot de Hero-content. Deze content zet je in ter promotie van een groot event of belangrijke gebeurtenis en komt (als het goed is) minder frequent voor op je planning.

Hoe je de verschillende soorten content kunt verwerken in een kalender, zie je in onderstaande afbeelding van Google.

Het Hero-Hub-Hygiene-model van Google

Dankzij het Hero-Hub-Hygiene-model kun je eenvoudig de juiste tijdstippen voor je contentdistributie bepalen. Een contentkalender is echter niet compleet zonder de onderstaande invulvelden:

  • Doel. Inspireren of informeren? Wellicht je je doelgroep juist amuseren? Zorg dat je het doel van je content opneemt in je planning. Zo weet je altijd precies wat je wil bereiken. Tip om tot een goede doelstelling te komen: stel jezelf de vraag wat de doelgroep moet doen nadat deze je content tot zich heeft genomen.
  • Contenteigenaar. Wie is verantwoordelijk voor het maken en verspreiden van de content? Door voor iedere publicatie een eigenaar toe te wijzen, weet je precies wie je moet belonen en wie extra sturing nodig heeft.
  • Kanaal. Wordt de content alleen op de website geplaatst? Of ook op Facebook? En hoe zit het met de nieuwsbrief? Geen contentkalender zonder distributiekanaal.
  • Status. Wacht een bericht op een review? Staat de post al ingepland op Facebook? Zeker als je met meerdere mensen verantwoordelijk bent voor het maken en verspreiden van content is het belangrijk om ‘status’ als invulveld op te nemen in je contentplanning.
  • Onderwerp. Waar ging dat artikel ook alweer over? Wat moet de inhoud zijn van die van Facebookpost van morgenmiddag? Ook hier geldt weer: hoe meer mensen er in de contentplanning werken, hoe belangrijker het is om concreet te beschrijven.

Tip: maak je contentplanning in Excel en breng filters aan. Zo kun je eenvoudig segmenteren op basis van tijdstip, contenteigenaar, status, kanaal et cetera.

Content verspreiden aan de hand van een concrete contentplanning/-kalender. Klik om onderstaande afbeelding te vergroten.

Voorbeeld van een contentplanning - contentkalender

De heilige contentverspreidingsgraal

We weten niet zeker of dit een woord is. Hoe dan ook: de heilige contentverspreidingsgraal bestaat niet. Dat het Hero-Hub-Hygiene-model voor ons goed werkt, betekent nog niet dat dit ook voor jou geldt. Wel kun je het model (en dit artikel natuurlijk ook) prima gebruiken als je niet weet waar je moet beginnen.

Conclusie: content verspreiden is niet eenvoudig, maar wel noodzakelijk. Er is geen standaard voor. Wil je weten welke manier van content verspreiden het beste voor jouw organisatie werkt, schroom dan niet om te testen. Plaats berichten op verschillende tijdstippen en test verschillende contentideeën op verschillende kanalen. Onthoud goed: het is ook prima om te weten wat juist niet werkt.

Gerelateerde artikelen