in Blog

Hoe schrijf je goede content?

Content schrijven kan iedereen. Content schrijven die écht goed is, is daarentegen niet voor iedereen makkelijk. Toch heb je sterke content nodig om je te onderscheiden van je concurrenten. Iedere organisatie weet immers dat je content nodig hebt om doelstellingen te halen. Om je te helpen geven we in deze blog antwoord op de vraag: ‘Hoe schrijf je goede content?’

Wat is content?

Content is inhoud, gemaakt door een medium. Denk aan achtergrondartikelen en blogs, maar ook aan video’s en podcasts.

NB: in dit artikel gaan we dieper in op het schrijven van goede content, dus niet op het maken van video- of audiomateriaal.

Sinds de opkomst van het internet en social media als Facebook en Twitter is bijna iedereen een medium, een contentmaker/-verspreider. Ook de technologie van nu maakt het ons makkelijk om content te creëren en te distribueren.

Tekstschrijven, audio-opnames maken, foto’s en video’s schieten: het kan allemaal met een smartphone, waarmee we zijn ingelogd op Facebook en direct iets kunnen posten op onze persoonlijke blog.

Mede door deze ontwikkelingen is content een bekende definitie in de marketing- en communicatiebranche geworden. Steeds meer marketingbureaus hebben zich gespecialiseerd in ‘content marketing’.

Wij ook.

populariteit content marketing in Google TrendsWat is content marketing?

Content marketing is inspelen op de informatiebehoefte van je doelgroep om zo doelstellingen te behalen. Het is een strategische marketingaanpak die zich richt op het maken en verspreiden van relevante en consistente content om een duidelijk afgebakende doelgroep aan te trekken, te behouden en aan te zetten tot actie.

Een behoorlijke mond vol, maar dit is wel de meest concrete definitie die we konden formuleren.

Waarom is content belangrijk?

Voor je aan de slag gaat met onze praktische tips voor het schrijven van goede content, is het van belang om te snappen waarom content belangrijk is voor je bedrijf.

Komt-ie:

Of je nu beter vindbaar wil zijn in Google, meer betrokkenheid wil op Facebook of meer nieuwsbriefabonnees wil werven: je hebt content nodig. Kortom: om een connectie tussen je bedrijf en je (potentiële) klant te realiseren en te behouden ben je voor een belangrijk deel afhankelijk van content marketing.

De definitie van ‘goede content’

Geschreven content is niet per definitie goed of slecht. Om te bepalen of iets goed geschreven is moet je rekening houden met verschillende factoren. In de eerste plaats draait het om relevantie. Speelt de inhoud van de content in op de informatiebehoefte van de doelgroep?

Relevantie en kanaal

Kijk naast relevantie ook naar het medium waarop de content wordt gepubliceerd. Het behoeft weinig uitleg dat een artikel van 400 woorden niet in z’n geheel op Facebook geplaatst moet worden. Ieder kanaal heeft zijn eigen manier van communiceren.

Je klanten stellen zich hierop in en verwachten dat je op social media snel tot een relevante kernboodschap kunt komen. Anderzijds verwachten diezelfde klanten dat je op je website een uitgebreider artikel plaatst dat meer de diepte ingaat. Een nieuwsbrief of AdWords-campagne vraagt om wéér een andere benadering.

via GIPHY

Content heeft een functie

Naast relevantie en medium is functie ook een belangrijke factor. Wil je je doelgroep informeren? Amuseren wellicht? Misschien wil je een artikel maken dat inspireert.

Voor je begint met het schrijven van content is het verstandig om na te denken over de functie van je content. Want door je contentfunctie te bepalen, weet je wat je doelgroep moet ondernemen nadat het de content heeft gezien.

Genoeg zaken om over na te denken dus. Heb je überhaupt nog wel zin om content te maken? Zo ja, onthoud goed: het heeft pas zin om content te schrijven als je met die content ook daadwerkelijk het verschil maakt. Dit verschil kun je onder andere maken door:

De juiste tone-of-voice te gebruiken

Natuurlijk heb je een eigen schrijfstijl. Een eigen contentidentiteit. Maar past de toon die je hanteert in je artikelen ook bij de doelgroep? Wees je ervan bewust dat je perceptie van invloed is op het taalgebruik in je content.

Kies voor een tone-of-voice die past bij jou, je organisatie en je doelgroep. Durf jezelf te zijn en tegelijkertijd de taal van de klant te spreken. Uiteraard zonder daarbij concessies te doen.

De juiste tone-of-voice zorgt voor herkenbaarheid en wekt vertrouwen bij je doelgroep. Soms is het even zoeken naar de juiste stijl en toon. Heb je deze eenmaal te pakken, laat dan niet meer los.

Gepersonaliseerde content te maken

Geen content marketing zonder personalisatie. Content marketing draait voor een groot deel om relevantie. En hoewel we het hebben over een doelgroep, is niemand binnen die groep hetzelfde. Dat wil zeggen: niet iedereen wil dezelfde informatie tot zich nemen. En al helemaal niet op hetzelfde moment.

Tip: splits je doelgroep uit in buyer personas. Hoe je tot deze buyer personas komt lees je in het artikel Content marketing voor startups: tips en tricks voor online succes.

Vrijgevig te zijn

Kennis is macht. Het mooie van dit soort clichés is dat ze nog waar zijn ook. Alle kennis die je hebt verworven: geef het allemaal weg in je content. Op deze manier kun je een autoriteit worden op je vakgebied.

Juist door te laten zien over hoeveel kennis je beschikt, kun je je expertise tonen en bouwen aan een sterke vertrouwensband met je doelgroep. Vind je het zonde om al je kennis gratis weg te geven? Dan loop je waarschijnlijk klanten mis. De kans is groot dat je concurrent het wel mooi vindt om kennis te delen.

Hoe schrijf je een goed blogartikel?

Weten welke factoren belangrijk zijn voor een goed blogartikel is leuk. Een blog schrijven vraagt weer andere kwaliteiten. Hoe je een goede blog (lees: goede content) voor je website schrijft, lees je in ons artikel Bloggen voor online succes: de complete gids voor beginners.

Waarom is unieke content belangrijk?

Ten eerste heeft je doelgroep een sterke behoefte aan nieuwe informatie. We struinen het internet immers niet af om informatie te zoeken die we al weten. Behalve als je je eigen intelligentie of algemenekennisniveau graag bevestigd wil zien. Maar dat is raar. En narcistisch.

Ten tweede vindt Google het niet cool als je kopieert van een ander. Ook Google wil namelijk nieuwe informatie tot zich nemen om slimmer te worden. Duplicate content, zoals een gekopieerd stukje op een webpagina heet, is niet goed voor je vindbaarheid. Opletten dus.

Gerelateerde artikelen