in Blog

MailChimp tips: haal het maximale resultaat uit je nieuwsbrieven

MailChimp is een online tool waarmee je nieuwsbrieven kunt maken en versturen. Ook kun je met MailChimp je mailinglijst beheren. De tool is eenvoudig in gebruik en relatief makkelijk te koppelen aan diverse systemen zoals WordPress. Een ander voordeel: MailChimp is gratis. Genoeg redenen om deze e-mailtool te gebruiken, toch? In dit blog daarom een aantal handige MailChimp tips. Zo kun je het maximale resultaat uit je nieuwsbrieven halen.

Tip 1: Besteed aandacht aan je ontwerp

Er zijn tal van MailChimp tips die we je kunnen geven. Laten we het overzichtelijk houden en beginnen bij het begin: het ontwerp van je nieuwsbrief.

Of je nu handig bent of niet: MailChimp biedt mogelijkheden voor zowel beginners als experts. Het programma heeft diverse standaardtemplates in de aanbieding waarmee je als starter prima uit de voeten kunt. Er zijn genoeg ontwerpen die je alleen maar hoeft te vullen met je eigen tekst en afbeeldingen. Helemaal from scratch een nieuwsbrief ontwerpen kan uiteraard ook.

Welke route je ook kiest, zorg ervoor dat je aandacht besteedt aan je ontwerp. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je nieuwsbrief openen, lezen en de gewenste actie ondernemen, is het van belang om je te focussen op één belangrijke boodschap. Plaats deze boodschap zoveel mogelijk aan de bovenkant van je nieuwsbrief. Mensen hebben namelijk weinig tijd en waarderen het als je snel to the point komt. Heb je meerdere onderwerpen die je onder de aandacht wil brengen, verstuur deze dan in een serie van e-mails.

Onderstaand ontwerp van de Britse organisatie Moo is een goed voorbeeld van hoe je met een eenvoudig design je doelgroep kunt benaderen.

MailChimp tips - design nieuwsbrief

Uiteraard moet de uitstraling van je nieuwsbrief passen bij de uitstraling van je bedrijf. Maak gebruik van maximaal twee of drie kleuren die passen bij je huisstijl. Deze kleuren kun je gebruiken om onderscheid te maken tussen de header (kop) en footer (onderkant) van je nieuwsbrief. Maar ook om buttons en tussenkoppen onder de aandacht te brengen.

Voor meer tips voor een optimaal nieuwsbrief ontwerp raden we je aan om de Email Design Guide van MailChimp door te nemen.

Tip 2: Maak je nieuwsbrief responsive

Klaar met je nieuwsbrief? Geen spelfoutjes of kromme zinnen? Check ook even of je nieuwsbrief goed leesbaar is op smartphones en tablets. 2017 is namelijk het jaar van mobile first. Niet alleen googelen we steeds meer met onze mobiele apparaten, ook meer dan de helft van de e-mails die we krijgen openen we op onze smartphone of tablet. Onderstaande cijfers van de Amerikaanse e-mailsoftwareleverancier Adestra spreken voor zich.

MailChimp tips - e-mail opens op smartphone

Een responsive (mobielvriendelijk) design is dus een absolute must. Om te checken of je nieuwsbriefontwerp goed schaalt op je smartphone, hoef je niet eerst een testversie naar jezelf te sturen en je mobieltje te pakken. MailChimp heeft hier met de ‘Preview Mode’ namelijk een mooie oplossing voor bedacht, zoals te zien op onderstaande afbeelding.

MailChimp tips - Preview Mode

Tip 3: Bepaal een vast ritme

De MailChimp tips die we je in dit artikel geven, hebben niet alleen betrekking op de uitstraling van je nieuwsbrief. Natuurlijk is het fijn als je de smaak te pakken hebt en meer nieuwsbrieven wil versturen. Maar let op: zorg dat je een vast ritme aanhoudt voor het versturen van je content. Onderzoek van The Relevancy Group wijst uit dat veel consumenten niet zitten te wachten op een bak aan irrelevante nieuwsbrieven in hun mailbox.

MailChimp tips - spam nieuwsbrieven

Ook al schrijf je elke dag interessante blogartikelen, je klanten willen voor een groot deel zelf bepalen wanneer ze je content lezen. Hoe vaak moet je je nieuwsbrief dan versturen? De frequentie hangt natuurlijk af van de relevantie van je content. Maar meer nog van de behoefte van je doelgroep.

Heb je een week geleden een algemene nieuwsbrief verstuurd en wil je nu een exclusieve kortingsactie onder de aandacht brengen? Geen probleem. Iedere dag een korte update versturen van hoe je dag als ondernemer eruit zag wordt echter al snel ervaren als spam. Kruip in de huid van je klant en vraag jezelf af hoe vaak jij updates zou willen ontvangen.

Vanuit Don’t Shoot the Messenger versturen we, mits er geen extra relevante berichten of acties zijn, één keer per maand een nieuwsbrief. Op welk tijdstip we onze mailing versturen, hangt af van de resultaten die we in het verleden met onze nieuwsbrieven hebben geboekt. Onze e-mails worden het beste gelezen op dinsdagen en donderdagen. Op vrijdagen en in het weekend boeken we minder resultaat. Vandaar dat we onze nieuwsbrieven dus veelal op dinsdag of donderdag versturen.

Tip 4: Durf te testen met je nieuwsbrief

Door veelvuldig testen zijn we er dus achter gekomen dat onze nieuwsbrieven op bepaalde dagen beter worden gelezen dan op andere dagen. Maar je kunt nog veel meer testen met MailChimp. Deel bijvoorbeeld je mailinglijst op in drie segmenten en stuur al deze groepen een andere e-mail. De boodschap en tekstuele inhoud is natuurlijk van dezelfde strekking, maar het kan geen kwaad om per groep een andere uitstraling te hanteren. Zit er een ontwerp bij dat qua resultaten met kop en schouders boven de rest uitsteekt, dan weet je welke lay-out je voor je volgende nieuwsbrief kunt gebruiken.

MailChimp tips - nieuwsbrieven testen ab testing

Naast testen met je lay-out kun je ook testen met de onderwerpregel van je nieuwsbrief. De onderwerpregel is de tekstregel die het onderwerp van het e-mailbericht aangeeft. Een onderwerpregel is goed als deze de ontvanger aanzet tot het lezen van je nieuwsbrief.

Stel: je hebt een e-mailbestand met 5.000 contacten. Dit bestand deel je op in drie segmenten. Eén bulksegment met 4.000 contacten, één segment met 500 contacten (segment A) en één segment met nog eens 500 contacten (segment B).

Het bulksegment kun je buiten beschouwing laten. Voor segment A bedenk je onderwerpregel X, voor segment B bedenk je onderwerpregel Y. Wordt de nieuwsbrief met onderwerpregel X 450 keer geopend en de nieuwsbrief met onderwerpregel Y 125 keer, dan weet je welke versie je stuurt naar de 4.000 contacten die je e-mail nog niet ontvangen hebben. Zo kun je een optimaal resultaat boeken.

Gerelateerde berichten