in Blog

Mobile SEO: aan de slag met zoekmachineoptimalisatie voor mobiel

Noem één iemand in je vrienden- of kennissenkring zonder smartphone. Best lastig toch? We kunnen al een aantal jaar niet meer zonder onze mobiele telefoon. In onze zoektocht naar informatie is het vaak het eerste device dat we pakken. Smartphones hebben dus invloed op ons zoekgedrag, en daardoor ook op SEO. Niet zo vreemd dat mobile SEO de laatste jaren zeer belangrijk is geworden.

Wat is mobile SEO?

Mobile SEO is in feite niets meer dan zoekmachineoptimalisatie voor mobiele websites. Het is een techniek die niet heel veel verschilt van desktop SEO. Waar je je bij desktop SEO echter meer richt op een breed publiek, draait zoekmachineoptimalisatie voor smartphones meer om lokale vindbaarheid (local SEO).

Naast lokale vindbaarheid draait mobile SEO om gebruikerservaring en technische performance, ofwel: de mobielvriendelijkheid van je site.

Een responsive website

Er zijn verschillende manieren om een website mobielvriendelijk te maken. De meest populaire en geprezen manier is het bouwen van een responsive website. Deze past zich optimaal aan aan verschillende apparaten. Met een goede responsive website ben je er zeker van dat je bezoekers je content goed kunnen benaderen en lezen. Ongeacht of ze nu een smartphone, tablet of desktop gebruiken.

Om te testen hoe je website presteert op mobile, kun je de Mobile-Friendly Test van Google gebruiken.

Mobile first index

Google heeft aangekondigd dan het ergens in 2018 overgaat op mobile first indexing. Waar Google nu nog de desktopversie van je website beoordeelt, zal het volgend jaar de mobiele versie van je site beoordelen. De mobile first index maakt mobile SEO urgenter dan ooit.

Leestip: Mobile first index van Google in 2018

De mobile first index kan ingrijpende gevolgen hebben. Presteert je website niet goed op smartphones, dan is de kans groot dat je wordt ingehaald door concurrenten die wel goed presteren. Ondanks Google (nog) geen exacte datum van de mobile first index heeft opgegeven, is het dus wel van belang om je site te optimaliseren. Kijk kritisch naar de laadtijd van je website, laadt deze binnen enkele seconden? Is je content goed leesbaar? Kun je als mobiele bezoeker makkelijk navigeren?

Ga terug naar de basis

Laat de plannen van Google je niet ontmoedigen en ga terug naar de basis. SEO, en dus ook mobile SEO, draait volledig om toegankelijkheid en vindbaarheid. Het is aan jou (of je webdeveloper) om je website te optimaliseren. Gebruik daarvoor tools als Google Analytics, ScreamingFrog, SEMrush en Google Search Console.

Mobiele prestaties meten in Google Search Console - mobile SEO

Kom je er niet uit, vraag hulp bij je webdeveloper of een andere gespecialiseerde partij. Wij werken samen met Valticon, een partij die is gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie.

Mobile SEO tips

Je kunt je website op verschillende manieren optimaliseren. Onderstaande mobile SEO tips hebben betrekking op zowel gebruikerservaring en lokale vindbaarheid:

  • Maak je gebruik van buttons? Zorg ervoor dat ze groot genoeg zijn voor vingers. Heb je twee knoppen relatief dicht bij elkaar gepositioneerd? Zorg ervoor dat ze niet te dicht op elkaar staan. Zo voorkom je dat je bezoeker op de verkeerde button klikt.
  • Let op de lettergrootte. Een bezoeker heeft niets aan te kleine letters, zeker niet op een smartphone. Google heeft het over ‘leesbare lettergrootten’, waarbij ze de voorkeur geven aan een basislettergrootte van 16 pixels.
  • Maak een account aan op Google Mijn Bedrijf om je lokale vindbaarheid te vergroten. Google Mijn Bedrijf is gratis en kent een hoop nuttige mogelijkheden. Zo kunnen tevreden klanten je een mooie recensie geven en kun je speciale acties en evenementen onder de aandacht brengen via Google Posts.
  • Zet je telefoonnummer op je website en maak deze klikbaar met een hyperlink. Mensen die je site bezoeken via hun smartphone kunnen je zo met één druk op de knop een belletje geven. Let op, ook hier geldt weer: zorg voor genoeg ruimte met andere klikdoelen.
  • Schrijf content met focus op je lokale omgeving. Mensen die een dagje in Utrecht op stad zijn en wat willen eten, googelen bewust op ‘restaurant Utrecht’ of ‘Italiaans eten Utrecht’.
  • Voeg structured data toe aan je content. Dankzij deze data kan Google je pagina beter leren begrijpen. Je kan structured data markeren met Google Search Console. Heb je een WordPress-website, dan kun je gebruikmaken van een plugin als Schema App.
Gerelateerde artikelen