in Blog

SEO voor YouTube: handige tips voor meer views en volgers

YouTube kent wereldwijd meer dan een miljard gebruikers. Dagelijks worden er op het platform miljoenen video’s bekeken. Actief relevante video’s plaatsen op YouTube loont. Zeker als je je filmpjes hebt geoptimaliseerd voor online vindbaarheid. Daarom geven we je in dit blog een aantal handige SEO voor YouTube tips.

Start met een keywordonderzoek

Het optimalisatieproces van je YouTube-kanaal en –video’s start met een keywordonderzoek. Met dit onderzoek kun je zien op welke zoekwoorden veel wordt gezocht binnen jouw vakgebied. Met gratis tools als Google Trends en Google Zoekwoordplanner kun je handige keywordlijsten maken.

Google Trends - SEO voor YouTube

Aan jou de taak om zoekwoorden met een hoog zoekvolume te vinden. Let op: de keywords die je wil gebruiken moeten uiteraard betrekking hebben op de informatie die je in je video presenteert. Google stelt relevantie namelijk erg op prijs en houdt niet van misleidende content.

Optimaliseer je video

Op basis van je lijst met zoekwoorden kun je aan de slag met het optimaliseren van je videobeschrijvingen.

Bestandsnaam

Let allereerst op de bestandsnaam van de video die je wil uploaden. Google heeft niets aan een filmpje met bestandsnaam ‘video14062017def.mp4’.

Ben je marketeer en wil je gevonden worden op de zoekopdracht ‘seo voor youtube’, dan raden we je aan om je video ‘seo-voor-youtube.mp4’ te noemen. Verkoop je meubels van steigerhout en heb je een toffe how-to-video gemaakt? Noem je video dan gerust ‘hoe-eettafel-maken-steigerhout.mp4’

Videotitel

Het is aan te raden om je keyword niet alleen in de bestandsnaam, maar ook in de titel van je video te verwerken. Zorg voor een titel die mensen aanzet tot kijken en zet daarbij je belangrijkste zoekwoorden vooraan.

Geef je YouTube-video’s de titel die je ook aan je webpagina’s over hetzelfde onderwerp zou geven. Dit zou een titel voor de meubelmaker met de video over de steigerhouten eettafel kunnen zijn: ‘Een eettafel maken van steigerhout: zo doe je dat’.

Videobeschrijving

YouTube waardeert het als je de moeite neemt om je videobeschrijvingen zo concreet mogelijk te formuleren. Net als Google het waardeert als je de tijd neemt om een webpagina te vullen met tekst.

Ben je bezig met zoekmachineoptimalisatie voor YouTube, zorg er dan voor dat je de belangrijkste keywords op een leesbare en logische manier verwerkt in je beschrijving. Ook handig: voeg een link naar je website toe aan je beschrijving. Zo kun je op een eenvoudige manier meer webtraffic realiseren.

Tags

YouTube geeft je de mogelijkheid om je video’s te taggen. Je raadt het al: ook als het gaat om tagging zijn je keywords weer van essentieel belang. Voeg zoveel mogelijk relevante zoekwoorden als tags toe aan je video. Zo help je YouTube om je filmpjes beter te leren begrijpen.

Wees echter niet te gretig. Zo voorkom je dat YouTube je SEO-werkzaamheden gaat zien als spam. Daarnaast is het zo dat YouTube het niet kan waarderen als je tags toevoegt aan de beschrijving van je video. Het toevoegen van tags in de beschrijving wordt gezien als overmatig gebruik van tags en kan ertoe leiden dat je video wordt verwijderd.

YouTube metadata - SEO voor YouTube

Ook deze factoren zijn van belang

Tot zover de zogeheten ‘metadata’ van YouTube. Maar er is meer. Ook de onderstaande factoren zijn van belang om je video’s goed vindbaar te maken.

Thumbnails

Een thumbnail? Ja, je weet wel: dat plaatje dat je ziet voor je daadwerkelijk een video bekijkt. Met videothumbnails kun je kijkers een snelle momentopname van je filmpje geven terwijl ze op YouTube aan het browsen zijn.

Voor iedere video kun je een eigen thumbnail toevoegen. Deze moet een beeldverhouding hebben van 16:9 en een resolutie van 1280 x 720 pixels. Tip: kies voor een thumbnail die goed laat zien waar je video over gaat.

Videolengte

Net als Google draait YouTube voor een belangrijk deel om relevantie. YouTube plaatst daarom een video die voor 90 procent wordt gekeken hoger dan een video die na een paar seconden al wordt geskipt. Zorg dus dat je de kijker bij je videocontent betrekt.

Betrokkenheid

YouTube kijkt niet alleen naar hoe lang de mensen naar je video kijken. Ook de interactie die je doelgroep heeft met je fimpjes is van belang. Net als Facebook biedt YouTube de mogelijkheid om te liken, reageren en delen.

Hoe meer likes, comments en shares: hoe beter. Durf daarom je publiek uit de dagen met je video’s. Stel bijvoorbeeld relevante vragen en laat die beantwoorden door middel van een comment onder je video.

Leestip: ‘Praktische tips voor metadata’, van YouTube zelf.

Optimaliseer je YouTube-kanaal

SEO voor YouTube draait niet alleen om het optimaliseren van je video’s, maar ook om het optimaliseren van je YouTube-kanaal. We raden je aan om eens kritisch naar de zogeheten ‘Kanaalbeschrijving’ te kijken. Net als bij je videobeschrijvingen, is het bij deze sectie van belang dat je relevante informatie deelt in combinatie met de zoekwoorden die je tijdens je onderzoek hebt gedefinieerd.

Kijk daarnaast eens bij ‘Kanaal’ naar de sectie ‘Geavanceerd’. Hier kun je zoekwoorden voor je kanaal opgeven.

Gerelateerde artikelen