in Blog

Storytelling: tips en tricks voor het maken van een goed verhaal

Storytelling: een prachtige manier om je marketingboodschap te laden. Maar wat is storytelling eigenlijk? Welke bedrijven passen het toe en hoe kun je het zelf toepassen? In deze longread vol praktijkvoorbeelden, tips en tricks vertellen we je onder andere wat storytelling precies is en hoe je een goed verhaal kunt schrijven.

Wat is storytelling?

Storytelling is een manier van communiceren waarbij verhalen worden ingezet om een marketingboodschap krachtig te verkondigen. Het vertellen van een goed verhaal geldt als een belangrijke voorwaarde voor commercieel succes. Want: If you can’t tell it, you can’t sell it.

Hype in Nederland

Veel bedrijven maken gebruik van stortyelling. Niet zo vreemd, een goed bedrijfs- of merkverhaal (coporate story of brand story) kan bijdragen aan het realiseren van commerciële doelstellingen. Storytelling is al enige tijd een hype in Nederland. Dit blijkt wel uit de onderstaande cijfers van Google Trends.

Google Trends zoekopdracht storytellingWaarom storytelling?

Verhalen spelen in op onze emotie. En alles wat ons emotioneel raakt, onthouden we beter. Storytelling is dus een ideale techniek om je doelgroep emotioneel te raken en beïnvloeden. Sommige marketeers spreken van emotiontelling: verhalen die zo goed zijn gemaakt dat ze onze zintuigen kunnen prikkelen.

Voorbeelden van storytelling

Met storytelling kun je ervoor zorgen dat mensen zich sterk verbonden voelen met je merk of organisatie. Sommige merken zijn zo goed in het vertellen van verhalen, dat ze een grote achterban van fanatieke fans hebben gecreëerd. Denk aan merken als Apple, Nike en Red Bull.

IKEA

Ook IKEA is goed in storytelling. Onder het motto Aandacht maakt alles mooier vertellen ze de persoonlijke verhalen van hun ontwerpers. Daarmee vertellen ze gelijk het verhaal achter een keuken of bank. Dit doen ze niet alleen aan de hand van sterke copy, maar door middel van fraai vormgegeven televisiereclames en brochures. Een goed beeld zegt immers meer dan duizend woorden.

LEGO

Over een goed beeld gesproken: ook LEGO is bedreven in storytelling. Het speelgoedmerk vertelt in de onderstaande video op een intrigerende manier over haar eigen geschiedenis.

Het belang van videocontent

Storytelling en video gaan hand in hand. Althans, in de video hierboven. Onthoud goed: video is nooit een middel op zich. Voel je dus vooral niet verplicht om video’s te maken omdat je concurrenten dit ook doen.

Maar als je zelf weet dat je een goed verhaal te vertellen hebt, denk dan serieus na over het maken van een video. Het grote voordeel van videocontent is immers dat je meerdere zintuigen kunt aanspreken. Beeld, tekst, muziek: je kunt alle kanten op.

Hierdoor is video een middel dat je uitstekend kunt inzetten om een gevoel over te brengen en in te spelen op de emotie van je doelgroep.

Storytelling is voor iedereen

Het maken van een mooie video is niet voor iedereen weggelegd. We beschikken niet allemaal over het marketingbudget van IKEA, LEGO of Apple. Toch is storytelling voor iedereen, ongeacht de grootte van het bedrijf.

via GIPHY

Het vertellen van een verhaal hoeft immers niet duur te zijn en kan op verschillende manieren. Laat de videogedachte even los en schakel over naar tekst. Mensen raken nog altijd geëmotioneerd door een goed boek of een aangrijpend achtergrondverhaal in de krant.

Het verhaal van Grimbergen

Zo bracht biermerk Grimbergen in 2012 het boek In de schaduw van de Feniks uit, een waargebeurde thriller die zich afspeelt in de abdij van de brouwer. Het boek vertelt onder andere over de geschiedenis van de abdij, die tot drie keer toe werd verwoest, maar telkens weer is herrezen. De feniksvogel, symbool van de wederopstanding, staat hierdoor centraal in de beleving van Grimbergenbier.

Ook mooi: het boek werd aangekondigd met een hoorspel op de radio. De luisteraar werd na de lancering drie weken lang meegenomen in de intriges van In de schaduw van de feniks. In elke radiospot kwamen volgers steeds iets meer te weten, tot aan de uiteindelijke ontknoping.

Boeken en hoorspelen: het zijn wellicht klassieke middelen om een verhaal te vertellen. Toch kunnen ze prima zorgen voor een verbinding tussen je bedrijf en je doelgroep. Aan jou de taak om een goed verhaal op papier te zetten. Maar, niet iedereen die een goed verhaal kan vertellen, kan een goed verhaal schrijven. En andersom.

Zo schrijf je een goed verhaal

Ongeacht of je nu een vlotte babbel of pen hebt (of beide): doe je voordeel met de onderstaande storytelling-tips.

Blijf dicht bij jezelf

Het vertellen van een verhaal is één van de meest natuurlijke manieren van communiceren. Overdrijven of romantiseren heeft dus weinig zin. De consument is kritisch en laat zich niet snel verleiden.

En omdat storytelling deels draait om het opbouwen van een vertrouwensband, is het belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Het vertellen van onwaarheden en sprookjes kun je prima aan de concurrentie overlaten.

Durf te verrassen

Een goed verhaal is onvoorspelbaar en eigenzinnig. Het is belangrijk dat je durft te verrassen. Wees kwetsbaar, durf eerlijk te zijn en vertel je potentiële klanten iets wat ze nog niet van je weten. Zo creëer je vertrouwen en blijf je boeiend tot het eind.

Tip: vergelijk het verhaal dat je schrijft met de principes uit de filmwereld.

Show, don’t tell

De uitdrukking ‘Show, don’t tell’ wordt veel gebruik in het scenarioschrijven. De bedoeling van deze techniek is om de lezer in staat te stellen om een verhaal écht te vertellen door middel van acties, woorden, gedachten en gevoelens. Door ‘te tonen’ in plaats van te beschrijven kun je je doelgroep meer betrekken bij je verhaal.

Het is dus een techniek die zich, naast scenarioschrijven, uitstekend leent voor storytelling. Een simpel voorbeeld van hoe je het show, don’t tell-principe kunt toepassen in je schrijven:

Hoe het niet moet…
‘Peter is vrolijk vandaag’.

Hoe het wel moet…
‘Peter kwam vanochtend binnen met een brede lach op zijn gezicht. Voor hij ging zitten in zijn bureaustoel begroette hij iedereen hartelijk, maakte hij een sprong van vreugde en trommelde met zijn vlakke hand een opgewekt ritme op zijn bureau.’

Vertel waarom

Waarom doe je wat je doet? Waar kom je iedere ochtend je bed voor uit? Ofwel, wat geeft je bedrijf bestaansrecht? Volgens visionary thinker Simon Sinek draait het bij storytelling niet om het ‘wat’ en het ‘hoe’ van je bedrijf, maar om het ‘waarom’.

De uitspraak ‘People don’t buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe’, die Sinek deed tijdens zijn beroemde TED Talk, is inmiddels geadopteerd door tal van marketeers.

Besteed aandacht aan leesbaarheid

Voor alles wat je schrijft geldt: hecht waarde aan de leesbaarheid. Vanzelfsprekend, zou je denken. Toch is niet alle content op het internet even goed leesbaar.

Formuleer nooit onnodig ingewikkeld. Kies voor eenvoudig en helder taalgebruik. Zo kunnen er nooit misverstanden ontstaan tussen je verhaal en je doelgroep. Beschouw het feit dat je zaken simpel kunt verwoorden als een kwaliteit. Het is immers niet zo dat je je lezer als een kleuter behandelt.

Schrijf je content op een WordPress-website? Maak dan gebruik van Yoast SEO. Deze gratis plugin beoordeelt je geschreven tekst niet alleen op zaken als keyworddichtheid en URL-structuur, maar ook op leesbaarheid.

storytelling: leesbaarheid analyseren met Yoast SEO pluginKies de juiste verhaalvolgorde

De vertelling van een verhaal kan op drie verschillende momenten beginnen. Zo kun je je verhaal letterlijk bij het begin beginnen (abo vo), in het midden (in medias res) of aan het einde (in utlimas res).

Kies je ervoor om je verhaal aan het einde te beginnen, dan zul je veelvuldig een beroep moeten doen op flashbacks. Je neemt je lezer terug in het verleden aan de hand van gebeurtenissen. Wat de beste manier is voor een flashback, kan per verhaal verschillen. De flashback moet vooral goed bij de inhoud van je verhaal passen.

Ook als je je verhaal in medias res begint kun je gebruikmaken van flashbacks. Dit omdat je begint te vertellen ‘in het midden van de zaak’.

Begin je je verhaal bij het begin, dan zou je gebruik kunnen maken van flashforwards. Dit is een techniek die je kunt toepassen om een blik in de toekomst te geven. Een bekend voorbeeld van een goede flashforwardtechniek is de film Memento. In deze film worden gebeurtenissen in omgekeerde volgorde vertoond.

via GIPHY

Tip: experimenteer met verschillende verhaalvolgordes om erachter te komen welke het beste bij jouw verhaal past.

Kies geschikte personages

Geen verhaal zonder hoofdrolspeler (protagonist) en tegenspeler (antagonist). De hoofdrolspeler is het personage dat centraal staat in je verhaal en waarvan je lezer het meest hoort te weten.

De tegenstander probeert de hoofdrolspelen te belemmeren in het behalen van zijn doelen. Onthoud goed: deze tegenstander hoeft lang niet altijd een mens te zijn. In storytelling voor marketing is de antagonist vaak een angst of een frustratie van de potentiële klant.

Om de geschikte characters voor jouw story te kiezen, is het goed om je af te vragen wat de wakkerligpunten van je potentiële klanten zijn. Hier kun je de antagonist van je verhaal op baseren. Daarbij kun je je beoogde klant als hoofdrolspeler opwerpen, om jezelf vervolgens als oplossing te presenteren.

De tips en tricks voor storytelling op een rij

Klaar om aan de slag te gaan met storytelling? Nog één keer de tips en tricks die we in dit artikel hebben genoemd:

  • Blijf dicht bij jezelf, laat het romantiseren aan je concurrenten over.
  • Durf te verrassen, een goed verhaal is onvoorspelbaar en eigenzinnig.
  • Show, don’t tell, betrek je doelgroep door te tonen in plaats van te beschrijven.
  • Vertel waarom, people buy why you do it.
  • Besteed aandacht aan leesbaarheid.
  • Kies de juiste verhaalvolgorde, abo ovo, in medias res of in ultimas res.
  • Kies geschikte personages, zodat je de juiste oplossing kunt bieden.
Gerelateerde artikelen